Sfaturi pentru pregatirea, mergerea si starea in Sfanta Biserica Ortodoxa

Protosinghel Nicodim Mandita

BISERICA ARE ANUMITE FORME ALE CERULUI SI TOATE CATE SUNT IN CERURI

Oricand intram in Biserica Domnului Dumnezeu, sa ne patrundem de fiorii evlaviei duhovnicesti, sa ne socotim bine ca am intrat in cer, fiindca Biserica are inchipuirea cerului.

Tinda sau pridvorul. Biserica inchipuie pamantul.

Pronaosul in care stau monahiile si toata partea femeiasca, inchipuie Raiul pamantesc. In pronaosul unor Biserici e zugravita crearea lumii, Adam si Eva in Rai, greseala si izgonirea lor, ca simbolizare a idea, ca urmasii lui Adam, scosi din Rai, afla in Biserica Domnului Hristos, Raiul pierdut. Aceasta ne indeamna pe toti, cand intram in Biserica : " Toata grija cea lumeasca sa o lepadam ", sa ne inchinam lui Dumnezeu in duh si adevar, sa ascultam slujbele si Cuvantul lui Dumnezeu cu atentie si adanca evlavie, pentru a se folosi vremelnic si vesnic.

Naosul are preinchipuirea cerului in care locuiesc Ingerii si Sfintii care preamaresc pururea pe Dumnezeu. " Am vazut - zice Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan - si am auzit o multime mare de ingeri imprejurul Tronului, a vieiatilor si a batranilor. Numarul lor era miriade de miriade si mii de mii. Acestia ziceau cu glas mare : " Vrednic este Mielul Cel junghiat sa primeasca : puterea, bogatia, intelepciunea, taria, cinstea, slava si binecuvantarea ". Atunci toata faptura care se afla in cer si pe pamant, sub pamant si in mare, toate cate se afla in acestea, le-am auzit zicand : " A Celui ce sade pe tron si a Mielului sa fie binecuvantarea, cinstea, slava si stapanirea in vecii vecilor " (Apocalipsa 5. 11-14).

Altarul sau Sfanta Sfintelor, preinchipuie cerul cerurilor, unde troneaza Dumnezeu pe Tron de Heruvimi si Serafimi ( Iez. 1; Apoc, 4; 5 ) proslavit de Serafimi ( Is. 6,1-7; Apoc. 4,2, 6-8 )

Biserica materiala impartita in trei, preinchipuie pe Dumnezeu : Tatal, Fiul si Sfantul Duh, Treimea cea de o Fiinta si nedespartita; preinchipuie toata lumea sau intreg universul, in care Dumnezeu este pretutindenea si peste toate. Asijderea si : omul, sufletul si trupul lui. ( Vezi si " Poarta Raiului " de autor ).

Voiti a va incredinta ca Biserica este cer ? Ia socotiti-va ce este acolo asa de minunat care face ca cerul sa fie cer ? Ne raspundeti ca sunt cinci si anume :

1 ) Firea de fata a lui Dumnezeu : Tatal, Fiul si Duhul Sfant.

2 ) Firea nestricaciosului si Proslavitului Trup omenesc a lui Hristos Dumnezeu-Omul.

3 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria cu Trupul ei proslavit, glorificat.

4 ) Ingerii : trei trielnice trepte ingeresti si alti multi ingeri minunati cu trupurile lor spirituale imbracati in lumina si mare stralucire ( Iez. 1, 14 ; Dan. 10, 6, Mt. 28, 3 ; Lc. 24, 4 ).

5 ) Toti Sfintii : 1. Apostolii; 2. Proorocii; 3. Ierarhii, Preotii; 4. Mucenicii; 5. Cuviosii; 6. Dreptii si 7. toti cei curatiti de pacate, care prin adevarats pocainta s-au mantuit. Toate acestea cinci se afla in Biserica lui Hristos.

a ) Aici in mijlocul Bisericii Lui celei luptatoare de pe pamant, umbla Dumnezeu din ceruri. " Cel ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este care Ma iubeste. Si cel ce Ma iubeste pe Mine, va fi iubit de Tatal Meu si-l voi iubi si Eu si Ma voi arata lui.. De Ma iubeste cineva va pazi cuvantul Meu, si Tatal Meu il va iubi. Noi : Tatal, Eu si Duhul, vom veni la dansul si vom face locas " ( Ioan 14, 21, 23, 10, 20 ). " Voi - adevereste Apostolul - sunteti Biserica lui Dumnezeu Celui Viu precum a zis Dumnezeu : " Ma voi salaslui in ei si voi umbla in mijlocul lor Eu voi fi Dumnezeui lor si ei vor fi poporui Meu " ( 2 Cor. 6, 16-18; comp. Ies. 19, 4-6 ; 29, 45-46; Lev. 26, 12; Ier. 31, 31-34 ; 32, 37-42; Iez. 11, 20; 36, 28; 37, 26; Zah. 8, 8; 13, 9; 1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20 ). " Asa zice Cel ce tine in dreapta Sa sapte stele, Care umbla prin mijlocul celor sapte sfesnice ( Biserici ) de Aur " ( Apoc. 2, 1; 1, 13 ). Aceasta o adevereste si Sfantul Ghermano in talcuirea Evangheliei, zicand : " Biserica este aceea in care Dumnezeul Cel ceresc locuieste si umbla ".

b ) Aici in Biserica se savarseste zilnic ( afara de anumitele zile ale saptamanilor Postului Mare si Vinerea cea Mare ) Sfanta Liturghie cu conlucrarea dumnezeiasca a prefacerii si transformarii Painii si Vinului proaduse, in Preasfantul, nestricatul, proslavitul si glorificatul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, Domnul Dumnezeu Euharistic.

c ) Odinioara in Biserica Vlahernei din Constantinopol, s-a aratat Sfantului Andrei cel nebun pentru Hristos si ucenicului sau, fericitului Epifanie, ca in cer, imbracata foarte luminat, ca soarele ( Dan 12, 3; Mt. 13, 43; Apoc. 12, 1 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Maica Dumnezeului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, ajutand poporului crestinesc - Pastori si pastoriti - cu rugaciunile Ei. Asa s-a mai aratat si in alte Biserici ( Vezi Vietile Sfintilor 1 oct. pp. 1-2 ; 15 aug. Ceasloavele la Obednita, " Explicarea Sfintei Liturghii " de autor ).

d ) Aici in Biserica s-au aratat Ingerii unora din credinciosii placuti lui Dumnezeu, d.p. : Arhanghelul Gavriil s-a aratat Preotului Zaharia pe cand tamaia in Biserica, stand de-a dreapta Altarului tamaierii, vestindu-i nasterea fiului sau Ioan si misiunea sa ( Lc. 1, 11-20 ). Sfintii ingeri au cercetat si pe alti multi drepti si s-au aratat lor, d.p. : Agar ( Fac. 16, 7-12; 21, 17-19 ), Avraam ( Fac. 18, 2; s.c.l.; 22, 11, 12 ), Lot, ( Fac. 19, 1 ), Iacob ( Fac. 32, 1-2 ), Moise ( Ies. 3, 2 ), Israiliteni ( Ies. 14, 19 ; Jud. 2, 1-4 ), Valaam ( Num. 22, 22-35 ), Isus Navi ( Is. Navi 5 ,13-15 ), Ghedeon ( Jud. 6, 11-12 ), Manoe ( Jud. 13, 3-21 ), David ( 2 Imp. 24, 16-17; I Paral. 2 1, 16 ), Ilie ( 3 Imp. 19, 5-8; 4 Imp. 1, 1s ), Sedrac, Mesac si Abednego ( Dan, 3, 25 ), Daniel ( Dan. 8, 17; 9, 21 ;l0, 5-7 ) Zaharia Proorocul ( Zah. 1, 9, 14 ), Iosif ( Mt. 1, 20; 2, 13-19 ), Pastorilor ( L. 2, 8-15 ), Maria Magdalena ( Mt. 28, 1-7; Mc. 16, 5-7; Lc. 24, 4-10; Ioan 20, 11-13 ), Apostolilor si lui Petru ( F. Ap. 1, 10-11; 5, 19-20; 12,7-10 ), lui Filip ( F. Ap. 8, 2,6 ), lui Corneliu ( F. Ap. 10 3-6 ), lui Pavel ( F. Ap. 27,23 ) s.a.

e ) Aici in Biserica si in alte locuri s-au aratat Sfintii : Prooroci, Apostoli, Ierarhi, Preoti, Mucenite, Cuviosi si Cuvioase, Drepti si Drepte; asijderea si multi din cei mantuiti, credinciosilor din Biserica luptatoare de pe pamant. Toti Sfintii acestia care prin credinciosia si vietuirea lor aleasa, unii prin aspra pocainta au facut pamantul cer, imbracandu-se in stralucitele virtuti crestinesti, acum locuiesc in cer. Ei sunt sprijinitorii, ocrotitorii, aparatorii si pilduitorii vietii noastre crestinesti. In razboiul crancen, sangeros pe care l-au purtat cu vrajmasii credintei noastre crestinesti, ei au suferit multe si groaznice persecutii , stramtorari, munci torturari... Marturisind luminatoarea credinta crestineasca cu foarte mare indrazneala inaintea imparatilor si ighemonilor, unii erau dusi batuti cumplit, bagati in temnita, aruncati in foc, spanzurati pe lemn, sfasiati cu unghii de fier, arsi cu lumanari sau torte aprinse, rupti, sfaramati in varteje, aruncati in arene la mancare fiarelor salbatice, in gropi cu serpi, vipere, balauri... si cu alte multe feluri de munci. Astfel sacrificandu-se vitejeste, milioane de Mucenici si Mucenite s-au incununat cu stralucite cununi nepieritoare. Prin infatisarea lor pe pe Icoane, prin istorisirea : vietii, luptelor si sacrificarea vietii lor, Sfintii din ceruri ne indeamna mereu sa le urmam lor, precum si ei au urmat lui Hristos. Asa d.p. : Sfintii si-au urat viata lor ( Lc. 14,26-27 ), uraste si tu viata lumeasca si petrecerile anticrestinesti ( Mt. 6, 24 ). Aceia si-au aruncat trupurile lor in felurite munci groaznice, arunci si tu agoniseala ta in mainile saracilor, daca nu toata, macar cat poti pentru Dumnezeu si mantuirea Sufletului, a casnicilor si repauzatilor tai. Aceia au calcat vapaia focului, calca si tu poftele trupului. Aceia au rabdat munci grele aici, rabda si tu clevetirile si ocarile. Aceia s-au nevoit si au murit pentru Numele Mantuitorului Hristos, tu, de nu poti muri asa ca ei, sarguieste-te sa mori pacatului si sa viezi, sa fii viu prin ascultarea si pazirea Cuvantului lui Dumnezeu pentru a deveni, a fi si ramane fericit pururea : ( Lc. 11, 28; comp. Ps.1, 1-3; Apoc. 20, 6; 1, 6; 5, 10; 21, 7; Is. 61, 6; I Petru 2, 9 ).

Vezi aici in Sf. Altar : Sf. Masa, Jertfelnicul cel Mare sau Dumnezeiescul Prestol ? Acesta preinchipuie : Scaunul de Heruvimi al Cerescului Imparat pe care se odihneste Dumnezeu. " Masa - talcuieste Dumnezeiescul Ghermano - este heruvimicescul Scaun al Marelui Imparat, pe care Cerescul Dumnezeu Cel ce se poarta pe Heruvimi, intrupandu-se se odihneste. Vezi aici Dumnezeiasca Evanghelie ce sta deasupra Sf. Mese ? Aceasta inchipuie pe Hristos sezand ca un Imparat pe Scaunul Sau. Vezi imparateasca Icoana a lui Hristos cum sta in mijloc pe catapeteasma, langa usile imparatesti si de cealalta parte icoana Maicii Lui, iar de alta Icoana Mergatorului Inainte si a Ingerilor, a Apostolilor si a celorlalti Sfinti ? Acestea preinchipuiesc ca astfel este si Hristos in ceruri, minunat intru Sfintii Sai " ( Ps. 67, 36; 88, 5-7 ) si asa va veni, precum talcuieste aceasta si Sf. Simeon al TesaloniculUi. Vezi cinstita Cruce inaltata deasupra Catapetesmei ? Aceasta insemneaza ca asa se va arata pe cer la a doua venire, precum a zis Domnul : " Atunci se va arata semnul Fiului Omului pe cer.. " ( Mt. 24, 30 ). Ce sa graiesc mai mult ? Inca si inchipuirea aceasta dinafara, cum este zidita Biserica : turla de sus fiind rotunda in chipul cerului, horul stranelor si zidirea Sfantului Altar cel in chipul cerului... Aceasta arata ca Biserica este chip si icoana a cerului.

Aceasta adeverindu-o si Dumnezeiescul Ghermano, a zis hotarat ca Biserica este cer pamantesc. Asijderea adevereste aceasta si toata multimea ortodocsilor, zicand : " Cer mult luminos este Biserica ", si iarasi : " In Biserica Slavei Tale stand, in cer ni se pare a sta ". Dumnezeiescul Hrisostom mergand inainte, spune ca : " Biserica este inca mai inalta si mai cinstita si decat cerul, pentru ca : " Cerul si pamantul vor trece - precum a zis Domnul - iar cuvintele Mele nu vor trece " ( Mt. 24, 35 ). Biserica, avand cuvintele Domnului, nu va trece ci va ramane in veac. Stihiile le-a pus in mijloc, prin care arata ca Biserica este mai cinstita decat cerul si pamantul " ( Om. 77 la Mt. ).

BISERICA ESTE CORABIE

Precum corabia lui Noe a scapat de la inecul in noianul apelor potopului universal, pe el si familia sa, asa si biserica scapa din noianul pacatelor pe cei ce traim, stam, si ramanem intr-insa conducandu-ne gandurile, vorbirile, faptele, credinciosia si vietuirea dupa sfaturile ei. Cei ce raman afara din biserica se ineaca si se pierd, ca si lumea ramasa afara din corabia lui Noe. Aceasta o adevereste si Sfantul Ioan Gura de Aur, zicand : " Inchipuirea celor ce aveau sa se implineasca, au fost cele facute." De pilda :

Chip al Bisericii lui Hristos, a fost corabia lui Noe; porumbelul, al Sfantului Duh; ramura de maslin, a milostivirii lui Dumnezeu. Acelea erau inchipuiri, iar acestea, adevar. Caci, precum corabia in noianul marii a scapat pe cei ce au fost inauntru, asa si biserica, mantuieste pe toti cei rataciti care intra, stau si raman intr-insa cu trup si Suflet. Biserica lui Dumnezeu are o foarte mare deosebire de corabia lui Noe. Aceasta o adevereste foarte lamurit tot Sf. Ioan Gura de Aur, zicand : " Corabia a primit dobitoace necuvantatoare si tot necuvantatoare a scos; a primit si Biserica, oameni fara socoteala si nu numai ca i-a mantuit, dar i-a si prefacut. Corabia. a primit corb si tot corb a trimis; primeste si Biserica corb dar trimite porumbel, primeste lup si-l scoate oaie. Caci de va intra aici om rapitor si lacom, auzind Dumnezeiestile cuvante ale invataturii, isi schimba naravul si in loc de lup se face oaie; ca lupul rapeste si pe cele straine, iar oaia si lana sa o lasa " ( Cuv. la cutremur, la bogat si Lazar si la Sf. S.M. Foca ).

Din cele aratate, luati aminte, voi crestinilor, cei ce v-ati facut oi din lupi, inauntru Bisericii, nu cumva sa va faceti iarasi lupi, cand iesiti din Biserica. Voi care v-ati facut porumbei, sa nu va faceti iarasi corbi. Cei care v-ati facut in Biserica curati din necurati, prin marturisire si imsartasire, din mandri, smeriti; din salbatici, domestici; din rapitori, milostivi si simplu a zice, din rai, buni. Paziti-va, luati aminte de voi insiva, ca nu cumva iesind din Biserica, sa va intoarceti iarasi la rautatile voastre cele dintai, precum porcul scaldat la noroiul cel dintai si cainele la varsatura lui ( 2 Petru, 2, 20-22 ). Paziti-va ca lumana ochiului curatenia ce ati capatat-o intreaga aici in Biserica, zicand cantarea miresei : " Noi ne-am dezbracat de haina pacatului cu invatatura Bisericii lui Hristos; cu marturisirea si cu impartasirea Dumnezeiestitor Taine si cum vom putea iarasi a ne mai imbraca intr-insa ? Noi am spalat si am curatat picioarele si lucrurile noastre cele viclene si miscarile, prin Dumnezeiestile cantari si sfintele psalmodii ce se canta in Biserica si cum putem sa le mai intinam iarasi ? " Dezbracatu-m-am de haina mea, cum ma voi imbraca cu ea ? Spalatu-mi-am picioarele mele, cum le voi intina ?" ( Cant. Cant. 5, 3 ).

BISERICA E STAULUL OILOR LUI HRISTOS

Toti crestinii - parte barbateasca si femeiasca - din toate varstele si starile omenirii - sunt obligati a merge, a sta, a ramane si a fi cu trup si suflet in Biserica lui Dumnezeu si a asculta de ea. Altfel se cufunda in mari primejdii si pierzare. Precum oile care raman afara din staulul lor se primejduiesc, se pierd, fiindca le rapesc, sfasie si mananca ori lupii, ori sacalii, ori alte fiare, ori talharii; asa, si crestinii care nu iau parte la slujbele Bisericii lui Dumnezeu in Duminici si Sarbatori si nu asculta de invataturile ei, se prind si se sfasie de fiarele patimilor, se omoara si inghit de lupul-diavol ( 1 Petru 5, 8 ; comp. Fac. 3, 1-5; Ioan 1, 7; 2, 2; Zah. 3, 1-2; Mt. 4, 1-11; Lc. 22,31; Apoc. 12-17 ). Crestinii care intra, stau si raman in Biserica, scapa de orice primejdie si pierzare. Aceasta ne-o adevereste Dumnezeiescul Hrisostom, zicand : " Ramai inauntru Bisericii si nu vei fi tradat de Biserica; iar de fugi de Biserica ( adica de invataturile ei ) nu e vinovata Biserica. De vei fi inauntru Bisericii, lupul nu intra, iar de vei iesi afara, te prinde fiara. Nu este de vina staulul la aceasta; ci neingaduirea ta, caci nimic nu e deopotriva cu Biserica. Nu te departa de la Biserica, ca nimic nu e mai tare decat Biserica. Nadejdea ta sa fie Biserica, mantuirea ta Biserica, scaparea ta Biserica; caci este mai inalta decat cerurile si mai desfatata decat pamantul. Biserica niciodata nu imbatraneste, ci totdeauna infloreste...".

Dupa ce Eutropie a iesit din Biserica in lume, unde a fost prins si decapitat, Sf. Parinte a predicat iarasi : " Nu zice ca s-a tradat de Biserica vanzatorul ( Eutropie ), caci de nu lasa Biserica altfel nu se prindea. Nu zice ca s-a ascuns in Biserica si s-a vandut. Nu l-a lasat pe el Biserica, ci el a parasit-o. Nu s-a vandut dinauntru, ci dinafara de Biserica, fiindca a parasit Biserica ( cuv. ca Eutropie aflandu-se afara de Biserica, l-a prins si omorat ).

Astfel, precum in Biserica Vechiului si Noului Testament era lege hotarata de conducatorii si stapanitorii poporului ( Ies. 21,13 Num. 35, 9-29; 2 Lege 19, 1-10; Is. Navi 20 ), ca oricare ar fi facut o greseala mare, vrednica de moarte si apuca de intra in Biserica sau in curtea si hotarul ei, scapa de moarte. Nimeni nu putea sa-l ia de acolo ca sa-l pedepseasca. Vinovatii aceia, care insa nu apucau sa intre in Biserica sau in curtea si hotarul ei, se prindeau si se omorau ( Num. 35, 9-29 ). Asa si cei ce sunt in Biserica, cu trup si Suflet, scapa din primejdii si pierzare; iar cei care stau afara din Biserica, se pierd.

BISERICA E SPITAL OBSTESC

Precum in spital se vindeca bolnavii trupeste de felurite boli; asa si in Biserica bolnavii la Suflet se vindeca de felurite boli sufletesti si trupesti. Casa, Biserica aceasta - zice Sf. Ioan Hrisostom - este spital duhovnicesc, ca sa vindecam aici ranile ce le vom lua de afara. Biserica este spitalul Sufletelor... " se cade deci, precum atunci cand ne ducem in spital, dupa ce luam doctoriile cele potrivite pentru rani sa iesim " asa si in Biserica, dupa ce ne alimentam cu imbelsugare cu Cuvantul lui Dumnezeu, cu cele Sfinte si cu Dumnezeiestite Taine, dupa sfatul Duhovnicilor iscusiti, iesim afara la lucrul incredintat sau la lupta cea buna ( Mt. 10; 1 Tim. 5, 11-20; 2 Tim. 2, 1-7; 4, 2-8; Apoc. 11, 3-11 ). Privitor la aceasta Mantuitorul nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, numeste Biserica : spital sau casa obsteasca, casa de oaspeti, han, in pilda omului cazut intre talhari, despuiat si ranit ( Lc. 10, 30-37 ). Omul din pilda aceasta este : Adam si Eva si oricare dintre pacatosi. Ierusalimul din care s-a pogorat, ests infierea, Raiul, credinciosia si vietuirea demna de om si crestin. Ierihonul e lumea si pacatul care lesne inconjoara ( Evr. 12, 7 ). Talharii sunt dracii ( I Petru 5, 8; Apoc. 12, 12-17 ). Ranile sunt patimile rele, pacatele. Samarineanul este Hristos Dumnezeu-Omul. Untdelemnul si vinul sunt : milostivirea, iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Casa de oaspeti e Biserica; iar gazda sau ingrijitorul este : Petru, Pavel, Apostolii si urmasii lor : Arhiereii si Preotii... Cei doi dinari sunt Dumnezeiasca Scriptura a Vechiului si Noului Testament. Ce va mai cheltui e Sf. Traditie si orice invatatura folositoare de Suflet, vindecatoare de felurite rani sufletesti. Intoarcerea cu rasplatirea feluritelor invataturi si osteneli depuse pentru vindecarea bolnavilor la Suflete; e a doua venire a lui Hristos cu rasplatirea partiala la judecata particulara si rasplatirea definitiva la judecata universala.

BISERICA ESTE MAICA TUTUROR CRESTINILOR ORTODOCSI

Pentru ca i-a nascut a doua oara din apa si din Duh, i-a hranit si-i hraneste cu Cuvantul lui Dumnezeu, care-i painea Ingerilor si a Sufletefor crestinesti, ii curata de pacate prin Taina Pocaintei adevarate, insotita ds Sf. Spovaanie, canonisire sau facerea roadelor vrednice de pocainta si Impartasirea, cu buna pregatire, cu Dumnezeiestile Taine. Astfel, precum copiii alearga cu toata increderea si dragostea in bratele mamei lor trupesti folosindu-se; asa si crestinii trebuie a alerga cu toata increderea si dragostea in bratele mamei lor spirituale - Biserica - pentru a se hrani, indulci si indestula de cerestile bunatati vremelnice si vesnice. " Biserica - adevereste Dumnezeiescul Hrisostom - este " maica tuturor fiilor ei binecredinciosi si drept-slavitori. Ea pe acestia ii primeste la sine si isi intinde sanurile sale la cei straini " ( cuv. la Sf. M. Foca ). " Cine nu are Biserica de mama, nu are nici pe Dumnezeu de Tata " ( Sfantul Ciprian ).

BISERICA ESTE CASA COMUNA TUTUROR CRESTINILOR DE PE PAMANT

Fiecare din noi cand suntem in gradina, tarina, padure, in strainatate, departe de casa, dorim a veni acasa pentru ca sa vedem parintii, fratii, surorile, sotia, copiii, rudeniile... Asa si adevaratii binecredinciosi crestini doresc a merge, a intra, a sta si ramane in Biserica - Locasul lui Dumnezeu - pentru a se invrednici sa vada pe Cerescul lor Tata si pe rudele lor apropiate : Ingerii si Sfintii sau prietenii lui Dumnezeu ( Ps. 5; 7-8; 26, 7-16; 64, 1-6; 67, 30-36, 68, 39-40; 79, 1; 83; 88, 5-7; 92; 138, 17-18 ). Biserica materiala este Casa sau Locasul lui Dumnezeu, in care locuieste El si se aduna crestinii - Pastori si pastoriti - pentru a-L ruga, a-L lauda, g, participa la Sfintele slujbe, Dumnezeiestite Liturghii si a asculta Cuvantul lui Dumnezeu si a se Impartasi cu Dumnezeiestile Taine. Sa-mi faceti zice Domnul un Locas Sfant si Eu voi locui in mijlocul lor ( Ies. 25, 8; 36, 1, 3, 4; Lev. 4, 6; 10, 4; 21, 12; Evr. 9, 1-2; Mt. 23, 21, Comp. 3 Imp. 8, 13; 2 Paral. 6, 2; Ps. 25, 6-8; 13; 14-15 ). Dumnezeu locuieste in Biserica materiala ( Ies. 25, 8, 18-22; 29, 38-46; 30, 6-36; Lev. 16, 2; Num. 7, 89; 17, 1-4; 4 Imp. 19, 15-20; Is. 37, 14-16; Mt. 23, 21 ) dimpreuna cu Sfintii lui ( Ps. 67, 36; 88, 6-8 ).

Privitor la Biserica cum ca e locuinta comuna a tuturor bine credinciosilor crestini - Pastori si pastoriti - Dumnezeiescul Hrisostom marturiseste asa : " Pentru tine sade Preotul in Biserica, pentru tine sta Diaconul ostenind si ticalosindu-se. - Deci, ce raspuns vei avea nedandu-i lui nici auzul tau si neprimind cele ce spun ? Si fiindca Biserica este locuinta tuturor si mai cu incredintare este locuinta aceasta caci si lucrurile noastre cele de mult pret aici se afla; aici sunt toate nadejdile noastre " ( Om. 32 la Mt. ).

a) Adunarea sau strangerea a mai multi oameni de acceasi credinta - parte barbateasca si femeiasca din toate varstele si randurile societatii omenesti. Aceasta o adeverste si Dumnezeiasca Scriptura a Vechiului si Noului Testament, zicand : " Tu ( Israele ) la Horeb, in ziua adunarii ( fiiior lui Israel ) ai cerut de la Domnul Dumnezeul tau... " ( 2 Lege 18, 16 ). " Toata adunarea Israelitilor statea de fata... " (3 Imp. 8,14). " Tu esti Petru ( tare ca piatra in credinta ) si pe aceasta piatra, ( adica pe Mine si credinta in Mine zice Domnul Hristos ) voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui pe ea " ( Mt. 16, 18; comp. 1 Petru 2, 4-9; 1 Cor. 3, 11; 10, 4; Ef. 2, 20-22; Apoc. 21, 14 ). " Voi sunteti Biserica lui Dumnezeu si Duhul lui Dumnezeu locuieste in Voi " ( 1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20; 2 Cor. 6, 16-18 ). " Voi sunteti Trupul lui Hristos; iar fiecare in parte sunteti membre ale aceluiasi Trup. Dumnezeu a pus in Biserica : intai pe Apostoli, al doilea pe Prooroci, al treilea pe Dascali, dupa aceea pe puteri, apoi darurile tamaduirilor, ajutorintele, ispravniciile, felurile limbilor... ( I Cor. 12, 27-30; Ef. 4, 11-16 ). " Iata Cortul lui Dumnezeu cu oamenii. Dumnezeu va locui cu dansii. Ei vor fi poporui Lui; iar El va fi cu ei, va fi Dumnezeul lor " ( Apoc. 21, 3; 7, 15 ). " V-ati apropiat de muntele Sionului si de cetatea Dumnezeului Celui Viu, de Ierusalimul cel Ceresc si de zeci de mii de ingeri; de adunarea si Biserica slavita a celor intai nascuti, care sunt scrisi in cer la Dumnezeu judecatorul tuturor si de duhurile dreptilor, care au ajuns la desavarsire; v-ati apropiat de Iisus Mijlocitorul Noului Testament si de Sangele de stropit, care graieste mai mult decat " a lui Abel " ( Evr. 12, 22-24; 1; comp. Lc. 15, 10; Ef. 2, 19-22; 3, 9-11, 19, 21 ).

b ) Biserica materiala, in care totul graieste marirea lui Dumnezeu ( Ies. 25,8,22; Ps. 28,9 ) in care intra si se roaga lui Dumnezeu : cei buni si cei rai, cei drepti si cei nedrepti ( Lc. 18, 70-14 ). In Biserica materiala - Cortul si Templul Sfant s-au rugat toti credinciosii Israeliti ( Ies. 25, 8, 22; 40; Lev. 26, 7-13; Ps. 131, 7-9; 137, 1-3 ). In Biserisa materiala a fost adusa Preasfanta Fecioara Maria, prunca de trei ani, unde a stat 12 ani ( Vs Sf. 21 nov. ). In Biserica materiala s-a aratat Sfantul Arhanghel Gavriil, Preotului Zaharia, in vremea tamaiera de-a dreapta altarului tamaierii, vestindu-i nasterea fiului sau Ioan si misiunea lui ( Lc. 1, 8-12 ). In Templu sau Biserica materiala a fost adus Pruncul Iisus a 40-a zi de la nastere. Aici batranul Simion l-a luat in brate, rostind : " Acum slosozeste pe robul Tau, Stapane... " si batrana proorocita Ana, vaduva de 84 de ani, a proorocit pentru Pruncul Mesia ( Lc. 2, 25-38 ). In Biserica materiala venea in fiecare an Iosif si Preasfata Fecioara Maria sa se inchine Domnului, apoi aduc si pe Iisus cand era de 12 ani. In Biserica materiala venea adeseori in viata Sa publica Iisus si invata poporul ( Ioan 7, 14-18; 8; 9; 10; ... 18, 20 ).

Dupa pilda Mantuitorului si Sfintii Apostoli se adunau in Biserica materiala, laudand si binecuvantand pe Dumnezeu. " Apostolii inchinandu-se Lui ( Iisus Hristos cand S-a inaltat la ceruri ) S-au intors la Ierusalim cu bucurie mare. Si erau in toata vremea in Biserica ( materiala ) laudand si binecuvantand pe Dumnezeu. Amin " ( Lc. 24, 52-53 ).

" Sfintii Apostoli asteptau cu un cuget in Biserica si in case, ingaduind in frangerea painii " ( F. Ap. 2, 45 - 47 ).

" Sfintii Apostoli se suiau in Biserica pentru rugaciune " ( F. Ap. 3, 1-8 ).

Sfintii Apostoli erau scosi cu sila din Biserica lui Dumnezeu ( F. Ap. 4, 1-3 ).

Sfintii Apostoli, suiti in Biserica Domnului stateau la rugaciune intr-un gand in pridvorul lui Solomon ( F. Ap. 5, 12-13 ).

Ingerul Domnului scotand pe Sfintii Apostoli din temnita, i-a trimis in Biserica pentru a grai ( predica ) poporului Cuvantul lui Dumnezeu ( F. Ap. 5, 20-25 ).

Sfintii Apostoli toata ziua nu incetau a predica Cuvantul lui Dumnezeu in Biserica si prin case. ( F. Ap. 5, 42 ). Sfantul Apostol Pavel marturiseste ca dupa convertirea si botezarea sa, se suie in Ierusalim si se ruga in biserica, unde i s-a aratat Mantuitorul trimitandu-l la neamuri ( F. Ap. 22, 1, 17-18, 21; 24 11-12; 11 26 ).

Prima Biserica materiala crestina a fost in Ierusalim : casa, foisorul in care S-a adunat Domnul nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul cu Apostolii Sai la Cina cea de Taina, unde in ziua cincizecimii Sfintii Apostoli stateau adunati la rugaciune, cand Duhul Sfant S-a pogorat in chip de limbi de foc asupra lor, ( Mt 26, 26-28; 1 Cor. 11, 23-32; F. Ap. 2 ). Privitor la Biserica spirituala si materiala Sfantul Isidor Pelusiotul zice asa : " Altceva este Biserica ( adunarea crestinilor - Pastori si pastoriti ) si alta este casa in care se aduna credinciosii. Prima se alcatuieste din Suflete curate; iar cealata din pietre si ziduri. Sfantul Chiril al Ierusalimului adevereste :

" Cand zicem Biserica, cu acest cuvant nu intelegem ingradirea zidurilor ci aratam mai mult pe cei ce iubesc sa se inchine lui Dumnezeu inauntru ei, adica multimea celor de prea bun neam " .

" Biserica - zice Sf. Ghermano - este adunarea poporului, Trupul lui Hristos " ( Talcuirea Sf. Liturghii ). Cu pogoramant insa, Biserica se, numeste si Locasul lui Dumnezeu in care se aduna Crestinii. Astfel, Fericitul Augustin, zice : " Biserica e locul in care este adunarea " ( Mirarea 57 la Leviticon ). Si dumnezeiescul Ghermano : " Biserica este Casa lui Dumnezeu, Templul Sfant si Casa de rugaciune ". " Patriarhul Iacob - talcuieste Sf. Ioan Hrisostom- - cunoscand ca scara pana la cer vazuta de el ( Fac. 28, 12-22 ) era chip al Bisericii, a zis : Aceasta este Casa lui Dumnezeu, aceasta este Biserica " . Aceasta o marturiseste si Sf. Apostol Pavel scriind ucenicului sau Timotei Episcopul Efesului : " ...Ca sa stii cum trebuie a petrece in Casa lui Dumnezeu care este Biserica lui Dumnezeu Celui Viu " ( 1 Tim. 3,15 ).

BISERICA E O GRADINA MINUNATA, UN EDEN, UN RAI

Se tipareste cu binecuvantarea Prea Sfintitului Parinte GALACTION Episcopul Alexandriei si Teleormanului

Editura AGAPIS 1997

Icon of Day